fredag 30 maj 2014

Barnhack

Kom igång med Scratch del 1
Den här guiden känns mycket mer välgjord och tydligare än hemsidan som jag tittade på i förra inlägget. Den börjar verkligen från grunden och förutsätter inga förkunskaper om programmet. Dessutom fokuserar den på det viktiga, blockens olika funktioner kategori för kategori. En annan fördel detta material har framför de flesta andra är att det är skapat utifrån den versionen av Scratch som är aktuell nu och inte den tidigare som var offline.
Jag gillar verkligen hur den här guiden förklarar olika programmeringsbegrepp så som variabler på ett sätt som alla kan förstå.
"Idag är nästan alla barn i Sverige vana vid att använda datorer, surfplattor och mobiltelefoner. De kan installera appar, spela spel, skriva skolarbeten, använda webbläsare och söka på nätet. Det är dock inte så många barn som fått en inblick i hur det är att själv instruera sina smarta prylar och få dem att göra vad som helst."
"Men kanske allra viktigast är att barnen lär sig att datorerna tar sina instruktioner från människor, och att alla som vill kan lära sig hur."
Dessa två citat berör samma sak som Mitch Resnick pratade om i sitt klipp om att kunna använda digitala teknologier flytande. Insikten om att allt vi gör på datorn är skapat av människor tror jag är väldigt viktig för barn. De ger dem en helt annan förståelse för vad som finns omkring dem, och att de också har möjlighet att skapa saker och publicera dem. Scratch är en bra början för detta!
"Den som börjar leka med Scratch lär sig snabbt grunderna i programmering som koncept. Du använder dig av objekt, variabler, loopar, villkor och mycket annat som blir en solid grund att bygga vidare på om du blir sugen på att fortsätta din programmeringskarriär efter att ha börjat med Scratch." 
"I Scratch är det du som är regissör, rollbesättare, manusförfattare, scenograf och kostymör! Du bestämmer vilken pjäs som ska spelas, vilka som ska vara med i den, vad skådespelarna ska säga, hur scenen ska se ut och vad skådespelarna ska ha på sig"
Jag gillar sista citatet väldigt mycket! Det visar verkligen att Scratch handlar om så mycket mer än att programmera. Det handlar om att ha makt över en historia, och styra den åt vilket håll man vill. Scratch är bara verktyget som gör det möjligt att dela med sig av historien.

Jag bestämde mig för att googla och se om det fanns fler delar utav detta. Jag hittade inga, men däremot hittade jag en relativt ny Youtube-kurs om Scratch i 7 delar som är skapad av samma författare. Här är länken till den: Barnhack kom igång med Scratch

Kom igång med programmering
Jag blir så glad när jag läser inledningen till detta dokument. Det berör precis dom tankar jag funderat kring när det gäller demokrati och att koda. Vi behöver förstå att allting på Internet är skapat av människor, till och med i vilken ordning träffar kommer upp i en sökmotor. Det behövs en medvetenhet kring dessa frågor så vi har möjlighet att stå upp för och förstå vad som är rätt, och vi blir inte beroende av någon annan för att bli en kritiskt granskande medborgare.

En bra sak att tänka på när man ska programmera med barn är att deras förväntningar på snabba och snygga resultat ibland kan vara väldigt höga. Dessutom är deras tålamod för långsamma framsteg lågt i början. Jag tror inte att detta gäller för alla barn, men det kan vara bra att ha med sig i bakhuvudet och ha en diskussion om vad som är rimligt att klara av alldeles i början.

Vilket programmeringsspråk som man ska introducera för barn kan diskuteras men jag urskiljer ett antal punkter som kan vara bra att utgå ifrån.
- Det ska vara ett språk som har framtiden för sig
- Det ska vara lätt att komma igång
- Gärna ge snabba resultat
- Introducera vanliga programmeringsfunktioner så det är lättare att byta till ett annat språk senare
- Finnas tillgängligt på ett språk som barnet behärskar väl

Förutom Scratch nämns Kodu och Minecraft som bra språk att starta sin programmering med. Kodu beskrivs som riktig programmering (till skillnad från Scratch) i en barnvänlig utvecklingsmiljö. Jag tycker personligen att det är ett vågat uttalande att säga att Scratch inte är riktig programmering. Vad är egentligen "riktig" programmering? Vad är det som gör att byggblocken i Scratch inte är riktigt, när de egentligen har precis samma funktion som andra programmeringsspråk. Förutom digital programmering finns det möjligheter att programmera i den fysiska världen också, till exempel med hjälp av Lego Mindstorms.

Att tänka  på när man programmerar med barn
- Ha koll på grunderna innan ni börjar så du kan hjälpa dem igång
- Visa några grundfunktioner som de kan ha nytta av, till exempel hur man styr något med hjälp av piltangenterna
- Ha lite idéer som du kan ge till dem som kör helt fast och inte vet vad de vill göra
- Bygg successivt på kunskapen steg för steg. Introducera inte allt på en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar